Saturday, December 27, 2008

sambungan MESRA tapi tak mesra

Saya masih teringat kisah tentang pertemuan dengan pegawai mesra bulan yang lalu. Dek kerana hati masih tidak puas dengan hasil perbincangan pertama dengan mereka, selepas makan tengah hari di cafe depan exhibition hall bersama staff saya, saya masuk semula untuk bertemu mereka.
Gaya saya masuk saya dapat rasakan hati masih terasa panas, mungkin juga bahang tersebut dapat dirasakan juga oleh pegawai MESRA. Ketika saya sampai mereka dalam keadaan chill. Mungkin dah penat dengan telatah pelbagai daripada usahawan-usahawan lain yang beratur untuk berjumpa mereka.
Saya cuba untuk menyabarkan diri agar nanti perbualan tidak menjadi seperti yang dirancangkan. Saya kembali untuk menanyakan beberapa persoalan yang saya fikir perlu jawapan yang jelas.
Antara soalan tersebut adalah kenapa PETRONAS masih mengenakan listing fees yang boleh dikira agak tinggi jika dibandingkan dengan Hypermarket yang lain-lain. Yang pastinya nilai tersebut bagi mereka agak berpatutan ... tetapi tidak mampu untuk usahawan IKS apatah lagi usahawan yang baru bermula untuk menapak.
Saya ada tanyakan kenapa PETRONAS seolah olah seperti tidak mahu membantu usahawan Melayu. Kaedah penyenaraian dan fees yang dikenakan seolah olah tidak memberi ruang untuk kami langsung.
Jawapan yang saya dapat adalah adakah syarikat lain yang mahu membantu Melayu juga. Saya mula hilang sabar, ia betul syarikat lain semestinya tidak akan membantu usahawan Melayu kerana mereka adalah syarikat luar negara, bukan syarikat Malaysia apatah lagi syarikat berkaitan dengan Melayu. Sekiranya PETRONAS juga tidak mahu membantu Melayu siapa lagi yang akan membantu kami.
Saya ingin perbetulkan bukan PETRONAS tapi MESRA.....
Kali ini saya juga dapat rasakan pihak pegawai tersebut juga mula nampak ketegangan. Lalu saya cuba untuk meredakan keadaan. Tukar topik.....
Saya tanyakan kali ini bagaimana caranya pihak MESRA rasakan yang terbaik perlu saya lakukan agar.
Mereka ada sebutkan contoh ada usahawan sebelum ini yang cuba menjual minuman roselle. Beliau melenting kerana MESRA katakan produk tersebut tidak sesuai untuk mereka. Terlalu besar katanya. Sepatutnya beliau perlu buat satu packaging kecil agar minuman tersebut dapat dijual di MESRA kerana mereka lebih bersifat convenient store.
Masalah saya adalah harga. Harga saya RM4.90 dikira agak tinggi untuk pelanggan MESRA. Pelanggan mesra 80% adalah Melayu dan harga tersebut kebanyakannya tidak sesuai untuk kumpulan Melayu.
Apa yang perlu saya lakukan adalah untuk turunkan harga.
Dipihak saya pula, kos kami adalah tinggi. Mustahil untuk turunkan harga lebih rendah.
Apa jawapan dari MESRA..........?
Husamwaksa
28 Disember 2008

No comments: