Friday, June 20, 2008

Kenapa Graduan Menanggur

Setiap orang graduan setelah tamat pengajiannya soalan yang selalu akan ditanya kepada mereka adalah apa nak buat lepas ni? Atau dah dapat kerja? Atau mungkin juga kerja di syarikat mana.

Jadi bagi graduan yang masih belum dapat menempatkan diri dimana mana syarikat samada syarikat kecil mahupun yang mencapai status multinasional maka selalunya akan berbunyi suara mengeluh kerana masih belum mendapat tawaran pekerjaan. Isu ini bukan lagi merupakan isu individu atau masalah kelompok keluarga, malah ia sudah menjadi isu nasional dan dibincangkan didalam dewan rakyat dan kebinet. Kumpulan ini dinamakan graduan menganggur.

Aduh sakit hati apabila saya mendengar perkataan ini. Malah saya yakin rakan-rakan lain lebih sakit hati jika dipanggil dengan gelaran tersebut.

Secara amnya seseorang yang sudah tamat pengajian dan masih belum bekerja dimana mana syarikat akan dipanggil sebagai graduan menganggur.

Kini umur saya sudah mencecah 26 tahun, dan ketika ini sekiranya terserempak dengan mana mana kenalan lama soalan pertama yang akan saya terima begitu juga soalan yang sama yang akan saya ajukan adalah 'kerja kat mana sekarang'. Memandangkan saya dahulu belajar di Universiti yang hanya menawarkan program kejuruteraan, maka nama-nama seperti PETRONAS, SHELL, Schlumberger, Technip, RNZ selalu didengar.

Maksudnya mereka bekerja dimana-mana syarikat sebagai eksekutif, pegawai dan sebagainya. Jadi sekiranya saya diajukan soalan yang sama, maka apa yang akan saya jawab adalah saya masih belum bekerja. Saya tidak bekerja kerana saya tidak terikat dengan mana mana syarikat.

Saya tidak bekerja juga kerana saya tidak dibayar atau menerima gaji sebagai eksekutif.

Kasihan....

Saya adalah seorang penganggur lah namanya

Tetapi saya memang tidak bekerja kerana saya tidak bekerja untuk orang. Saya juga tidak bekerja untuk diri sendiri. Saya juga tidak bekerja sendiri. Tetapi mengusahakan sesuatu untuk diri sendiri, orang dan negara. Jadi saya rasakan perkataan yang sesuai adalah saya adalah seorang usahawan.

Duit tak banyak tapi dari segi zahiriahnya dimata rakan-rakan mungkin sikit juga ada lebih. Maka perkataan yang selalu diguna pakai adalah kaya. Orang kaya selalu dikaitkan dengan juta juta dan dipanggil jutawan.

Saya tak bekerja maka saya seorang penganggur, tetapi saya ada lebih sikit duit bolehlah dipanggil kaya. Sayu mahu jadi jutawan.

Apa salahnya saya namakan saya adalah Graduan Menganggur Jutawan.

Siapa tahu!

HUSAMWAKSA

No comments: