Sunday, November 30, 2008

MESRA tetapi kurang mesra

Saya bersama seorang rakan, merangkap GM Deligateaux kepada Dato' A. Sani ada berbual tentang masalah mereka yang telah diarahkan oleh seorang pegawai MESRA untuk mengeluarkan semua produk mereka di MESRA Petronas. Alasannya kerana mereka adalah kategori pendatang haram kerana tidak berdaftar dengan Petronas.

Linda ada menyatakan rasa terkilan beliau kerana susah untuk menempatkan produk mereka di tempat yang bagus memandangkan syarat-syarat serta bayaran yang terpaksa ditanggung. Contohnya seperti MESRA tadi..... Bayaran listing fees satu hal, rack fees lagi. Kalaulah syarikat separa kecil seperti kami ini pon terpaksa memikirkannya dua kali apatah lagi syarikat-syarikat lain yang bermula menapak. Nampaknya dalam mimpi sajalah.

Cerita tadi sudah cukup untuk saya mula membuat kira-kira dan akhirnya apa yang dapat saya fikirkan hanyalah garu kepala sahaja dek kerana bajet yang sana sini tinggi.

Berbalik kepada cerita MESRA tadi, maka beberapa minggu lalu saya, Makteh and Pakteh telah ke Melaka untuk menghadiri program anjuran MECD. Disana saya telah diaturkan untuk bertemu bersama wakil MESRA. Jadi sebelum saya kesana sekali lagi saya bertemu dengan Linda untuk mendapatkan sedikit maklumat. Bak kata pepatah... tips dari beliau.

Maka sementelah saya disana, maka bermulalah sesi perkenalan saya bersama pegawai MESRA. Dalam perbualan bersama mereka, terdapat itu dan ini yang saya kurang bersetuju. Tetapi memandangkan kita yang hendak menjual dan mereka adalah dikira pelanggan maka saya mengiakan setiap butir perkara yang diperkatakan oleh mereka.

Dalam hati saya.... MESRA tetapi kurang mesra.

bersambung...

1 Disember 2008

No comments: